LEGO i 3D 6. dec 2010

Jeg kan simpelthen ikke få nok af LEGO for tiden … Ikke alene har jeg lavet konstruktionstegninger af mit sofabord, jeg har også fundet alt mit gamle LEGO (og gamle LEGO-kataloger) frem fra kælderen, og har forsøgt at bygge alle de modeller jeg kunne huske jeg havde. Mine samlevejledninger er gået tabt, så oversigterne på Peeron og Lugnet har været uvurderlige.
Som om det ikke var nok, så er jeg også begyndt at lege med virtuelt LEGO - altså at bygge modeller i det CAD-program jeg brugte til at lave samlevejledningerne til sofabordet. Og jeg har lært lidt om at lave fine raytracede renderinger som det lille juletræ her til højre.

Der er masser af gode tutorials og lignende på nettet, så jeg vil ikke skrive alt for meget om hvordan man gør, men bare lige pege jer i den rigtige retning, hvis lysten til 3D LEGO skulle melde sig.

  1. Først og fremmest har du brug for LDraw - det var engang et program til at lave 3D-modeller med, nu er det mere en standard, en organisation og ikke mindst et fyldigt bibliotek af næsten alle eksisterende LEGO-klodser.
  2. Dernæst skal du bruge et program som f.eks. MLCad til at bygge dine modeller i - det er et typisk windowsbaseret CAD program hvor man kan se sit byggeri fra flere vinkler på samme tid.
  3. Når du har fået arbejdet lidt med MLCad kan du raytrace dine modeller med POV-RAY - det kræver at du først konverterer dem med L3P (som regel via L3PAO) med hjælp fra lgeo-biblioteket til POV-RAY.

Start med at hente LDraw fra ldraw.org - der er både programmet LDraw med de mest basale komponenter, og den komplette samling af LEGO-klodser.
Jeg havde selv store problemer med at installere LDraw fra de selvudpakkende filer, og det viste sig at jeg var nødt til at åbne .exe filerne med mit zip-program, og så manuelt udpakke dem. Men derefter virkede det fint.
Endvidere havde jeg en ide om at ville installere i Programmer-mappen, men lad være med det - C:\LDraw virker bedst.

Hent derefter MLCad fra http://www.lm-software.com/mlcad/ og pak det for eksempel ud i en undermappe til LDraw.

Jeg anbefaler at gå direkte i gang med MLCads fine tutorial for at lære hvordan programmet bruges. Det tager især noget tid at vænne sig til grid-systemet, og få LEGO-klodserne til at sidde "rigtigt" i forhold til hinanden. Jeg anbefaler at du altid bruger Grid Coarse og kun skifter til de finere når der skal laves særlige justeringer. Husk også "snap to grid"-funktionen på højre museknap!

Når du skal til at i gang med at rendere 3D-billeder, så vil jeg anbefale denne tutorial på BrickEngineer.com - og så fandt jeg i øvrigt LGEO på digitalbricks.com.
Jeg havde ikke det store held med LDraw All In One Installer - men måske du er heldigere med den slags :)

Og så vil jeg i øvrigt anbefale holly-wood.it som en rigtig god resource for de lidt mere avancerede ting man kan med LDraw og MLCad.

God byggelyst!

Kommentarer

christian 10. december 2011 kl. 19:44
hej peter

Tilføj kommentar

www.peterlind.dk

Nyeste blog-indlæg